W kwietniu 2017 r. zakończyła się realizacja projektu „Z piwem za pan brat – świadoma i odpowiedzialna konsumpcja alkoholu”, który został dofinansowany w ramach Funduszu Społecznego Grupy Żywiec (www.fundusz.grupazywiec.pl).
W ramach projektu zrealizowano pięć wykładów poszerzających wiedzę słuchaczy na temat odpowiedzialnego spożycia alkoholu i nauczyli się jak zachować się wobec nietrzeźwego kierowcy (asertywny pasażer) oraz postaw wobec sprzedaży napojów alkoholowych osobom nieletnim. Słuchacze dowiedzieli się o miejscach pomocy dla osób z problemem alkoholowym znajdujących się w Elblągu. Są to m.in.: NZOZ Ośrodek Terapii Uzależnień „Szansa”, ul. Królewiecka 22,Poradnia Terapii Uzależnienia i współuzależnienia” , ul Trybunalska 11. Ostatni, szósty wykład „Produkcja piwa w Elbląskim Browarze” poprowadzony był przez specjalistów z Elbląskiego Browaru mgr Jolantę Golder i mgr Wojciecha Zalewskiego.
Sama historia elbląskiego piwa sięga początku XIII w., a złocisty trunek z elbląskiego browaru gościł na dworze cesarza Niemiec Wilhelma II Hohenzollerna. Poznaliśmy historię zakładu oraz cykl tworzenia piwa. Mogliśmy zobaczyć, dotknąć, powąchać surowce stosowane przy produkcji piwa: słód, jęczmień, kukurydzę, chmiel brzeczkę, drożdże. Dowiedzieliśmy się, że gatunki piwa zależą od rodzaju fermentacji. Do piwa mogą być dodawane różne dodatki smakowe i przyprawy. Obejrzeliśmy prezentację multimedialną pokazującą warzelnię, ogromne unitanki, sporych rozmiarów halę rozlewu piwa z liniami butelkową i puszkową oraz myjnią butelek.
Dowiedzieliśmy się o możliwościach produkcyjnych Grupy Żywiec, w tym Elbląskiego Browaru. Elbląski browar produkuje kilkanaście marek piwa i radlerów. W ubiegłym roku elbląscy browarnicy wywarzyli 2,5 mln hektolitrów złocistego trunku. Dla porównania wszystkie pięć browarów wchodzących w skład Grupy Żywiec produkuje łącznie 11 mln hektolitrów piwa, co stanowi 10% produkcji w całym koncernie Heinekena. W Elblągu wytwarzanych jest 12 marek piwa m.in. EB, Tatra, Warka, Kaper oraz sztandarowy produkt elbląskiego browaru, jakim jest Specjal. Każde piwo oznacza konieczność wyprodukowania osobnej brzeczki. Absolutne minimum produkcji brzeczki to 16 dni. Centralny Dział Planowania na miesiąc przed próbuje oszacować, co się będzie sprzedawać i w jakiej ilości. Na tej podstawie browary dostają zapotrzebowanie na produkcję. Ze względu na logistykę w sklepach przeważnie znajduje się piwo dwa tygodnie do miesiąca od wyprodukowania w browarze.
Wykład był bardzo ciekawy, uczestniczyły w nim osoby, które były pracownikami Browaru, a obecnie są na emeryturze. Dziękujemy Wykładowcom.
Zobacz zdjęcia z projektu
Autor: Maria Muzińska
|