header

Wycieczka na Roztocze

W dniach 11.-15 maja 2016r. studenci i słuchacze  naszego uniwersytetu uczestniczyli w wyciecze na Roztocze, zorganizowanej przez uniwersytet i mnie. W latach 1977-1980 wspólnie z mężem Tadeuszem prowadziłam badania archeologiczne w obrębie Starego Miasta i twierdzy Zamość. Właśnie Zamość był pierwszym miastem, który zwiedzaliśmy.Oprowadzali nas Dyrektor Muzeum w Zamościu p.Andrzej Urbański i inni pracownicy tej placówki. Podczas całodniowego spaceru obeszliśmy częściowo odbudowane fortyfikacje bastionowe i bramy miejskie.Zwiedziliśmy muzeum, arsenał i prochownię.Odpoczęliśmy na Rynku Głównym i spacerowaliśmy uliczkami Starego Miasta. Następnego dnia pojechaliśmy na płd-zach. część Roztocza.W Szczebrzeszynie zwiedziliśmy cerkiew z XVIIw., synagogę i relikty żydowskiego cmentarza. Przy pomniku słynnego chrząszcza robiliśmy zdjęcia.W deszczu oglądaliśmy Zwierzyniec.

Kolejny dzień spędziliśmy w płd-wsch. części Roztocza. W zadumie i milczeniu obeszliśmy miejsce pamięci w Bełżcu, gdzie w czasie II wojny światowej znajdował się obóz przejściowy. Następnie w Siedlisku zwiedziliśmy niewielkie muzeum skamieniałych drzew i eksponatów etnograficznych. Potem udaliśmy się do maleńkiej miejscowości Radruż, w której znajduje się najstarsza zachowana na ziemiach polskich drewniana cerkiew z końca XVIw. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Tomaszowie Lubelskim oglądając drewniany kościół i dom syberyjski. Trochę zmęczeni i przemoczeni wróciliśmy do Zamościa, aby po kolacji udać się na Noc Muzeów. Jeszcze raz wstąpiliśmy do Muzeum, obejrzeliśmy oświetlone fortyfikacje i i niewielkie muzeum rzeźb Mariana Koniecznego. W niedzielę po wczesnym śniadaniu rozpoczęliśmy powrót do Elbląga, będąc po południu na miejscu. Spokojną i bezpieczną podróż zapewnił nam p. Adam Pelpliński, świetny kierowca. Opieka p. Teresy Urban i Małgosi gwarantowała nam sympatyczny pobyt w tak uroczym miejscu jakim jest Roztocze.  Mam nadzieję, że w przyszłości wybierzemy się na następną wyprawę turystyczną.

Dziękuję wszystkim uczestnikom wycieczki za mile spędzony czas. Autor tekstu "Wycieczka na Roztocze" - dr Grażyna Nawrolska