header

Wyjazd słuchaczy do Lidzbarka Warmińskiego w dniu 28 kwietnia 2016 r.

Lidzbark Warmiński od 1350 r. jest stolicą Warmii i Mazur. Poczuliśmy tu powiew historii. Cenne zabytki z kolejnych wieków, tworzą unikalny charakter miasta, są świadectwem dla potomnych.

Dzisiejsze czasy  wkraczają w klimat miasta, odbywają się tu krajowe wieczory humoru i satyry, znajduje się znany ośrodek sportów zimowych. Nową atrakcją miasta są Termy Warmińskie, które przyciągają turystów,  nie tylko krajowych.

Pierwsze kroki skierowaliśmy do zamku, siedziby warmińskich biskupów, gdzie krąży duch Ignacego Krasickiego, ostatniego mieszkańca zamku.

Obecnie większość pomieszczeń przeznaczona jest do zwiedzania. Prezentowane są tu zbiory sztuki gotyckiej oraz elementy dawnego wyposażenia zamku. Znajdują się tu także  dokumenty związane ze słynnymi mieszkańcami zamku. Pełni wrażeń udaliśmy się do miasta, na dalsze zwiedzanie. Naszym przewodnikiem był kolega zaprzyjaźnionego Uniwersytetu 3-go Wieku z Lidzbarka.

Zachwycił nas kościół Świętych Apostołów Piotra i Pawła. Zachowała się w nim część starszych zabytków sakralnych. Wspomnieć także należy o wysokości  wieży kościelnej, która  widoczna jest z daleka, ma 66 m. Zwiedziliśmy także Oranżerię, okazałą, piękną budowlę. Początkiem, był pawilon ogrodowy, którego największy rozkwit nastąpił za czasów Ignacego Krasickiego. Miasto ten cenny zabytek uchroniło od degradacji. Aktualnie mieści się tu Miejska Biblioteka, organizowane są koncerty i wystawy.

Czas gonił, musieliśmy się stawić w ustalonym terminie w Termach Warmińskich. Dalsze zwiedzanie musieliśmy zostawić na następną wycieczkę.

Udajemy się do Term Warmińskich. A tam – brak słów, żeby opisać, co się działo ! Na sam widok basenów, baseników, natrysków, krew w żyłach zaczęła nam szybciej krążyć. Kąpiele w „bąbelkach”, pływanie wzdłuż i wszerz i w poprzek baseników, a  zwłaszcza , na świeżym powietrzu, pod gołym niebem – to było TO!

Po dwugodzinnych igraszkach czuliśmy się wspaniale. Syci wrażeń, odmłodzeni i rozbawieni wróciliśmy do naszych pieleszy, planując powtórny wyjazd do Lidzbarka, licząc na integracyjne spotkanie ze słuchaczami Uniwersytetu 3-go Wieku Z Lidzbarka.